יום שבת, 8 באוקטובר 2016

כל מה שצריך לדעת על אנדומטריוזיס



אנדומטריוזיס
 (אנגלית: Endometriosis) {ערך ויקיפדיה} היא מחלה גינקולוגית,

הנגרמת כאשר תאי 
רירית רחם (אנדומטריום) נודדים אל מחוץ לרחם, ומתמקמים באזורים שונים בגוף. סיבוך שכיח של 
אנדומטריוזיס הוא הצטלקות של אברי מערכת הרבייה וגרימת אי פריון. 
תסמיני המחלה הם כאבים רבים ומשתנים מאשה לאשה כאשר השיא הוא בעיקר בזמן הווסת והביוץ, כאשר יש דימום משכבת האנדומטריום שברחם, ואז ייתכן גם דימום מרקמת האנדומטריום שמחוץ לרחם. לדם המופרש מהתאים שמחוץ לרחם אין דרך להיפלט מהגוף, והצטברותו גורמת בסופו של דבר להידבקויות בין הרקמה המדממת שאינה במקומה לבין אברים סמוכים. הדימום עלול לגרום גם לציסטות (חללים המלאים בנוזל) ולרקמת צלקת מסביב לרקמת האנדומטריום.


האזורים הנפוצים ביותר בהם ניתן למצוא את רירית הרחם הם איברי הרבייה והאגן. כמו כן ניתן לעתים למצוא נגעי רירית רחם באיברים הקרובים לאברי הרבייה, כגון: שלפוחית השתן, הרקטום והמעיים ובמקרים נדירים מאוד אף בריאות או במוח.

סמינים

התסמינים האופייניים הם כאבי גב קשים לפני הווסת ובעת הווסת, כאבים עזים באגן שמקרינים לרגליים כאבים עזים בבטן התחתונה,כאבי מפרקים עוויתות קשות בבטן בזמן הווסת, בחילות והקאות, כאבים בזמן יחסי מין, אי פריון, כאבים והתכווצויות ביציאות עצירות ושלשולים המופיעים לאורך כל החודש ובעיקר בזמן הווסת. עצבנות ועייפות .עם התקדמות המחלה ניתן לראות בהרבה מן המקרים בעיות פוריות[1].

טיפולים

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שלא ניתן להירפא ממנה אלא רק לשפר את איכות החיים ולהקל על הסימפטומים כדי לאפשר לחולות לתפקד בחיי היום יום בצורה מרבית[2]:
  • ויזאבל (דיאנוגסט) - תרופה שפותחה במיוחד לטיפול במחלה זו, ופועלת לדיכוי התפתחות הנגעים. התרופה מונעת שגשוג של תאי האנדומטריום, ומדכאת את הפרשת הציטוקינים שגורמים לדלקות מקומיות. הפרוגסטרון מעכב את הביוץ ואת צמיחת רירית הרחם, כמו גם את שגשוגם של מוקדי האנדומטריוזיס, ולכן הוא שימושי מאוד בדיכוי המחלה. ויזאבל מפחיתה כאבים, מפחיתה את גודל ומספר התאים האנדומטריים (תאי רירית הרחם המצויים באזורים אחרים בגוף)(ויזאבל ואנדומטריוזיס - ד"ר אבישלום שרון, אתר "דוקטורס").
  • לפרוסקופיה – לפרוסקופיה היא סוג של ניתוח פולשני (משמעותה 'הסתכלות לתוך הבטן': לפרו=בטן, סקופיה=הסתכלות), שבמהלכו ניתן לצרוב או לכרות נגעים של אנדומטריוזיס, להפריד הדבקויות, לכרות ציסטות שחלתיות (אנדומטריומה) ולטפל בבעיית פוריות על רקע חסימה מכנית של החצוצרות.
  • טיפול הורמונלי – הטיפול ההורמונלי מבוסס או על פרוגסטרון (דומה למצב של הריון) או על טיפול המדכא את פעילות ההורמונים הנשיים (מדמה מצב של מנופאוזה).הטיפול נועד גם כדי להקטין את הסיכוי להתפשטות הנגעים ולחזרה של המחלה לאחר הסרת הנגעים בניתוח. מאחר שנגעי האנדומטריוזיס מגיבים להורמון האסטרוגן המופרש מהשחלה, מטרת הטיפול במחלה היא לסתור את השפעת האסטרוגן. מטרה זו מושגת על ידי טיפולים הורמונליים הכוללים: גלולות למניעת הריון, אנלוגים של GnRH , פרוגסטינים ודנאזול.
  • טיפולים אנדרוגניים – הגברת הביטוי של הורמונים גבריים בגוף החולות. בשל תופעות הלוואי הקשות מותר להשתמש בהם רק 6 חודשים. אף אחד מהטיפולים הללו אינו יעיל דיו או שאינו נסבל על ידי החולות.
  • משככי כאבים ונוגדי דלקת - תרופות כגון וולטרן ואדביל, מהוות את הקו הראשון לטיפול בכאבי מחזור. למרות שבאנדומטריוזיס יש מרכיב דלקתי, התרופות אינן מפחיתות משמעותית את הדלקת אלא פועלות לשיכוך הכאב בלבד. חשוב לדעת כי ל-NSAIDS יכולות להיות תופעות לוואי חמורות כגון כיב קיבה ופגיעה בתפקוד הכלייתי ולכן חשוב להתאים את הכמות וסוג התרופה למטופלת תוך כדי מעקב אחר תופעות הלוואי.
  • טיפולים אלטרנטיביים - בעיקר שינויי תזונה, דיקור סיני וכדומה המקלים על התסמינים של חלק מהנשים.

גורמים ואבחון

מרבית הנשים הלוקות באנדומטריוזיס מאובחנות בגילאי 25 עד 40 שנים. סיבת המחלה אינה ידועה לאשורה, ויש שתי תאוריות עיקריות להיווצרותה. האחת טוענת כי ישנה יציאה של תאי רירית רחם מהרחם בזמן המחזור דרך החצוצרות אל חלל הבטן, דבר המתרחש אצל מרבית הנשים. מומחים סוברים כי אצל נשים המפתחות אנדומטריוזיס מערכת החיסון לא מצליחה להילחם בנגעים אלו היטב והם מצליחים להתמקם בתוך חלל הבטן. תאוריה זו אינה מצליחה להסביר מקרים נדירים של היווצרות המחלה באזורים רחוקים מהרחם, או הימצאותם אצל גברים. התאוריה השנייה גורסת כי ישנם שרידים של תאי גזע מזמן היות האישה עובר, אשר בבגרותה עלולים להתפתח לתאי רירית רחם בתנאים הורמונליים מסוימים. הסיבוכים במחלה מובילים לעתים למצבים הדורשים ניתוחי חירום (התפוצצות ציסטות אנדומטריומה, חסימת מעי וכדומה), ולכן חשוב לשמור בה על מעקב.
מתן אבחנה סופית של אנדומטריוזיס יכול להיעשות רק בניתוח הנקרא לפרוסקופיה בו ניתן לראות בבירור נגעים בחלל הבטן והידבקויות של איברים. כמו כן בניתוח זה ניתן לקבוע את מידת חומרתה של המחלה. הטיפול באנדומטריוזיס משתנה עם השנים, אך כיום עדיין אין טיפול המרפא מהמחלה
.

השלכות

אנדומטריוזיס היא מצב כרוני (מתמשך) שעלול לגרום לא רק לסימפטומים הקשים אלא אף נזק לאברי מערכת הרבייה. טרם נמצא הגורם לאנדומטריוזיס וכיום אין דרך לרפא מצב זה.
המחלה אינה גורמת למוות ישיר, אך בהחלט גורמת לירידה קשה ומשמעותית של איכות החיים. הקושי שבהתמודדות עם כאבים חזקים, בלתי נפסקים ומתישים, מביא לכך שלעתים ישנה פגיעה של ממש ביכולת לעבוד, לתפקד ולעסוק בפעילות שגרתית שוטפת. ההשלכות הרב מערכתיות של המחלה מובילות לצורך קבלת טיפול במקום המכיל רופאים בעלי ידע נרחב במחלה וההתמודדות עימה, בין היתר אף קבלת טיפול במרפאת כאב, מרפאת גיל המעבר (בשל הטיפולים ההורמונליים) וטיפול במרפאת גסטרו.

ראו גם





תרשים של יצירת אנדומטריוזיס באגן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה